dag 53 Litouwen - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Luuk Meesters - WaarBenJij.nu dag 53 Litouwen - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Luuk Meesters - WaarBenJij.nu

dag 53 Litouwen

Blijf op de hoogte en volg Luuk

18 Mei 2013 | Litouwen, Panevėžys

Dag 53 ( 15 mei )
Vandaag begon de dag weer bij pradine. Ik moest er om half 8 uit. Ik ben gaan douchen, heb mijn brood gesmeert en ben gaan lopen. Vandaag was het goed weer en er liepen veel mensen buiten en er waren zelfs al een paar mensen die buiten in de zon lagen rondom het meer. Ik kwam aan bij Pradine en heb weer even de sleutel gevraagt van de ‘sporthal’. Heb ook gelijk mijn materialen gepakt voor de les, die naar de zaal gebracht en les 1 kon beginnen. De les was binnen en het was best warm, de kinderen vonden het wel heel leuk want vandaag kregen de kinderen ook het spel ‘quadratus’. Dat is een erg bekend en populair spel hier bij de kinderen. Het is een soort trefbal maar dat met andere regels. De les die vloog voorbij en voordat ik het wist waren de kinderen al weer weg. In de pauze kwam er een docente naar me toe die vroeg of ik buiten wilde gymen zodat haar klas het cultuurtje kon oefeningen in de gymzaal. Ik vond het natuurlijk geen probleem en heb de rest van mijn lessen buiten gegevens. Ik ben tussen door nog wel even naar het oefenen gaan kijken omdat ik het wel leuk vind als kinderen dansen en zingen. Les 2 was ook buiten, datzelfde geldt voor les 3,4 en 5 . De docenten vinden alles goed en ik kan helemaal mezelf zijn bij de kinderen. Ik weet inmiddels ook al wel aardig wat woorden die die litouwse lessen die ik heb op vrijdag. Ik kan de kinderen op 1 lijn zetten ‘staquatte vienna linea’, ze laten zitten ‘sis’, gooien ‘mûshtâs’, aandacht vragen ‘demesiô’, tegen de kinderen zeggen dat ze stil moeten zijn met de woorden jongens en meisjes stil zoijn ’berniukas o mergaitas tillos!’ enz. Daardoor kan ik nu ook wel lesgeven zonder vertaalster. Ik moet dan wel vormen/spellen uitkiezen die makkelijk zijn uit te leggen omdat het anders niet lukt. Na pradine ben ik meteen naar huis toe gelopen want het was al kwart voor 2 en om kwart over 2 moesten we weer bij S.O.S kinderen staan om onze gegeven spullen uit te delen aan de kinderen. Ik liep richting de bus en David, Dewi en Kimberley stonden al te wachten. LIanda en Lotte gingen jammer genoeg niet mee omdat die een soort voorstelling hadden. Deze voorstelling werd gegeven door de kinderen van Kranto. We pakten de bus richting S.O.S kinderen en we stapten voor de ingang uit. Was niet zo moeilijk te vinden. We kwamen daar aan en alle kinderen zaten in de kamer te tekenen en te kleuren. We kwamen daar binnen en we zagen dat. Het uitdelen kon beginnen. We pakten allemaal knuffels en gaven ze 1 voor 1 aan de kinderen. De kinderen lachten naar de knuffels en wisten niet goed wat ze moesten zeggen. Ze waren super gelukkig met alle spullen. Ze kregen ook speelgoedjes die ze meteen wilde uitproberen buiten. De kinderen huppelde en het was heel mooi en super gaaf om te zien dat zulke kleine dingen een kind zo blij kan maken. We gingen na het uitdelen naar buiten, Ik heb nog even een spel gegeven aan de kinderen waarbij ze moesten rennen, zitten, liggen enz. Alle kinderen deden mee en ze vonden het heel leuk. Na het spel zijn we gaan spelen met het gegeven speelgoed. De kinderen wisten eerst niet goed hoe ze alles moesten gebruiken. Wij hadden alles uitgelegd en het spelen kon beginnen. Ze hebben 1 uur lang met ons gespeeld. Daarna nog even op de foto en wij moesten weer verder.Er gingen ook kinderen naar huis en het was heel erg leuk om te zien dat een klein meisje een knuffel onder haar arm droeg die bijna net zo groot was als zij zelf. Ze was er super blij mee en dat gevoel wat je dan krijgt is ongelofelijk, kippenvel, tranen in je ogen. Ook nu ik dit verslag typ heb ik tranen in me ogen omdat die kinderen het hier zo slecht hebben soms. Heel de week dezelfde kleren. Geweld. Dan kunnen wij ze een knuffel geven en het kind is super gelukkig. Na de spullen zijn we naar huis toe gebracht door een lerares van S.O.S kinderen. We waren zo thuis. We zijn nog even naar de Maxima gegaan om boodschappen te halen. Want Kimberley, David en ik gingen weer zelf koken. Pasta hadden we gemaakt deze keer. Het valt niet tegen wat we hier allemaal maken. Is echt lekker wat we zelf maken hier, ik leer nog koken ook! S’avonds heb ik nog wat gerelaxed en wat huiswerk gemaakt van school. Maar ik ging optijd slapen want morgen gaat de wekker weer om kwart over 6/half 7. Op naar de Russische school. Tot morgen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Litouwen, Panevėžys

Luuk

Actief sinds 27 Maart 2013
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 19817

Voorgaande reizen:

30 Maart 2014 - 07 Mei 2014

2e keer Litouwen

27 Maart 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: