dag 30 , 31 Litouwen - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Luuk Meesters - WaarBenJij.nu dag 30 , 31 Litouwen - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Luuk Meesters - WaarBenJij.nu

dag 30 , 31 Litouwen

Blijf op de hoogte en volg Luuk

25 April 2013 | Litouwen, Panevėžys

Dag 30 ( 22 april )
Vandaag was het een normale stage dag, het 1ste uur viel uit op de basisschool van pradine dus ik kon uitslapen. Half 9 ging de wekker. Ik heb wat gegeten, brood gesmeerd, tas ingepakt en ben gaan lopen richting de basisschool. Eenmaal aangekomen was loreta ook al van de partij. Ze hielp mij weer met het vertalen van alle lessen. De 1ste les starten en alle kinderen waren hartstikke fanatiek bij het rennen. Ze moesten bijvoorbeeld letten op de ‘robot armen’ en ze moeten tijdens het rennen ook van kleine passen naar grote passen gaan om hun snelheid te vergroten. Uiteindelijk zag je dat de kinderen zichtbaar voorruit waren gegaan met de techniek van het rennen. Nu ik dit wist ging ik door met andere vormen van estafette zodat ze elke keer moesten blijven rennen om ook meteen hun conditie te verbeteren. De kinderen hebben uiteindelijk ook bouw en teken estafette gedaan. Na het eerste uur ben ik even snel met loreta wat thee gaan drinken en toen ik daar mee klaar was kon ik beginnen aan les 2. Deze les verliep wat stroef omdat de kinderen de techniek niet goed snapte waardoor sommige kinderen begonnen te rennen alsof ze op hete kolen aan het lopen waren of alsof ze in het broek hadden gepoept. Ik heb de les dus wat vaker stilgelegd en alles wat meer en uitgebreider uitgelegd. Ik snap ook wel waarom het niet goed ging omdat de kinderen 2 jaar jonger zijn dan de vorige groep. Het is dus logisch dat ze niet alles in 1 keer snappen. Het was middag pauze na de les en ik heb even wat gegeten en kort daarop Loreta nog even piano les gegeven. De 3de les begon en die verliep eigenlijk hetzelfde als de eerste les. De kinderen waren aan het glimlachen en ze konden schreeuwen. Heb zelf nog even gekeken hoe hard de kinderen een trein konden imiteren qua schreeuwen. De kinderen gingen er helemaal in op! De kinderen hebben er wel wat van geleerd omdat ze nu de techniek van het rennen kunnen benoemen. De 4de les was ook weer met grote groep en was nagenoeg hetzelfde als de andere lessen. Na de stage ben ik met Loreta naar de maxima gelopen om even wat te halen en daarna ben ik door naar huis gelopen. Eenmaal thuis aangekomen ben ik heel even gaan slapen maar niet al te lang want we waren met zijn 6en uitgenodigd om ergens te gaan eten. De eigenaresse van onze stapcafe Aragvi nam ons mee naar een Georgische tent om Shaslike te eten. Het was heerlijk en het was zo lekker dat we bijna ons bord wilde aflikken. Na een tijdje nog te hebben gesproken zijn we door gelopen naar huis en heb ik thuis nog wat na gebuurt samen met david. Maar nu ben ik nog steeds bezig met die verslag typen en morgen moet ik weer vol aan de bak bij Pradine dus ik ga er maar is mee stoppen. Tot morgen!

Dag 31 ( 23 april )
Vandaag was het ook weer een normale stage dag. Ik heb de lessen gegeven en de kinderen waren allemaal dolenthousiast. De lessen waren veel hetzelfde omdat ik op dinsdag allemaal klassen heb uit hetzelfde geboortejaar. Wat ik wel merk is dat ook litouwen probeert mee te gaan in de westerse manier van het lesgeven. De juffrouw van het 1ste uur was heel vriendelijk en open, ze deed zelfs nog mee. Dit zorgde voor een positieve sfeer in de groep. Ze maakte ook veel grapjes maar ze wist de kinderen wel in de hand te houden. De juffrouw uit het 2de lesuur was heel erg strikt en streng en volgens Loreta de vertaalste nog heel erg uit het oude Russische regime. Elke keer als de kinderen binnen komen moeten ze eerst verplicht in 1 rij oefeningen doen zoals. Hoofd naar rechts en mee draaien , het lijkt erg op het leger ‘GEEF ACHT!’. Heel streng dus en dit merkte je ook aan de kinderen dat ze dit heel erg gewend zijn. Ik had vandaag dus ook heel weinig controlle over de klas omdat ik heel open ben, heel erg speels en meer bezig met het omgaan van de kinderen met elkaar ipv alleen maar het kind zien als een substantie. De andere 2 leraren leken op de lerares van het 1ste uur. Na de stage dag ben ik even gaan slapen en heb vervolgens de afwas gedaan toen ik wakker was. Ik ben kort daarop naar Babilonas gegaan met david om wat te gaan eten. Want van al dat schoonmaken krijg je natuurlijk wel honger. We hebben wat gegeten bij de hesburger en hebben nog wat spulletjes gehaald voor in onze kamer. We zijn naar huis gereisd en David en ik hebben nog even geskypt met de ouders van David zodat hij ook nieuwe spullen kan meegeven aan mijn ouders. Mijn ouders komen vragen namelijk hier naar toe en dan nemen ze zomerkleren mee van David en mij en winterkleren nemen ze weer mee terug. Mijn oma heeft ook veel lekkere dingen gehaald voor ons 2 dus ik ben benieuwd wat ze allemaal gekocht heeft. Ik ga nu slapen want ik ben ook best wel moe. Tot morgen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Litouwen, Panevėžys

Luuk

Actief sinds 27 Maart 2013
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 19859

Voorgaande reizen:

30 Maart 2014 - 07 Mei 2014

2e keer Litouwen

27 Maart 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: