Dag 22 en 23 litouwen - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Luuk Meesters - WaarBenJij.nu Dag 22 en 23 litouwen - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Luuk Meesters - WaarBenJij.nu

Dag 22 en 23 litouwen

Blijf op de hoogte en volg Luuk

15 April 2013 | Litouwen, Panevėžys

Dag 22 ( 14 april )
Vandaag was een relaxt dagje, Wakker geworden om 2 uur smiddags en rustig wat gegeten met David. Wat afgewassen en vervolgens heb ik nog wat gedoucht. Ik ben later een ronde gaan lopen hier in Panevezys en kwam van alles tegen. Een voorbeeld van die nieuwe dingen die ik nog niet ontdekt had is bijvoorbeeld een nieuw park met een herdenkingsbeeld van de gesneuvelden in de onafhankelijkheidstrijd met rusland. Ik heb even gekeken bij het beeld en het is heel interessant maar ik kan niets lezen van de tekst omdat alles in het litouws of in het russisch geschreven is. Na dat ik klaar was ben ik door gelopen naar de Chili Pica om te eten en om samen met onze vriendengroep hier nog even wat te drinken. Het was heel gezellig en we zijn met zijn alle nog naar iemand thuis gegaan om het einde van het weekend te vieren. Ik was optijd thuis want morgen moet ik weer fit zijn want dan ga ik de eerste lessen geven op pradine. Ik heb er erg veel zin in om nu zelf iets te gaan ondernemen. Het is lekker om even een paar dagen rust te hebben maar ik wil nu toch wel echt gaan beginnen met het geven van gymlessen. Ik ben dus ook heel benieuwd voor morgen. Tot morgen.
Dag 23 ( 15 april )
Vandaag was het weer een dag meer hier in Litouwen. De wekker ging vroeg en het was even wennen om er zo vroeg uit te komen omdat ik natuurlijk een paar dagen lang heb kunnen uitslapen. De wekker ging om half 9 en ik heb vervolgens gedoucht, wat gegeten en ben samen met Lianda naar Pradine toe gelopen. Nog wat gelachen met Lianda over gisteren en eenmaal aangekomen bij Pradine hebben we onze materialen gepakt om de les uit te zetten. Alles stond klaar en het was wachten op de kinderen. Het was erg spannend omdat de kinderen nauwelijks of niet kunnen communiceren met ons. Het is dus ook heel moeilijk om iets uit te leggen. Ik moest dus een manier zien te vinden om alles uit te leggen. Net voor de les kwamen Lina ( ons contactpersoon in Pradine)en Loreta (een stageloper wat mijn tolk was de afgelopen woensdag) om alles te vertalen. We konden het nu dus in het engels uit leggen met wat Litouwse woordjes. De eerste les was begonnen en de kinderen waren erg enthousiast. Het was de 4de klas en deze kinderen hadden veel energie dus ik heb ze laten schreeuwen, rennen en lianda liet ze eens zien hoe dat de kinderen in Nederland trefbal spelen. Het was heel leuk en de eerste les vloog voorbij. Het was voor de juffrouw wel even wennen omdat ik de kinderen liet schreeuwen, grapjes maakte zelf en dat soort dingen. Dat was de juffrouw niet gewend. Gelukkig vonden de kinderen het super, de juf ook alleen ze moest erg wennen vertelde de tolk later. De eerste les was voorbij en de 2de les volgde snel. Deze groep was vrij groot dus het was veel improviseren om alle kinderen veel te laten bewegen aangezien de ruimte heel erg klein is. Ook dit lukte en de docent moest erg lachen om de schreeuwende kinderen. Alle kinderen vonden het super en ze hebben volgens mij meer gelachen als dat ze dit jaar hebben gedaan tijdens de gym. Na de 2de les zijn Lianda en ik even naar de supermarkt toegelopen om even wat eten en drinken te halen. Je kan ook eten kopen zelf op de school in de kantine maar dat eten is niet te vreten. Het is niet weg te krijgen dus we halen voortaan maar wat bij de supermarkt of we nemen eigen brood mee. Na dat we wat gegeten hadden bij de supermarkt gaven we de 3de les. Dit waren wat jongere kinderen dus we hebben alles wat makkelijker en meer uitgelegd zodat de kinderen het toch snapte. De belevingswereld van deze kinderen is heel groot dus de kinderen deden allemaal alsof ze Usian Bolt waren. Het was heel leuk om te zien! Erg veel om gelachen. De klas was klaar en de kinderen gingen weg. Ik heb nog even met Lianda piano gespeeld die ook in de gymzaal staat. De 4de les was ook heel leuk omdat dit de jongste kinderen zijn van de school en alles moest heel duidelijk en makkelijk uitgelegd worden, ik was blij dat Loreta erbij was om Lianda en mij te helpen. De kinderen waren wel heel fanatiek en deze kinderen hebben veel energie maar je merkt ook wel dat ze ook wel veel moeten rusten. De kinderen hebben veel gespeeld en toen het eenmaal klaar was waren ze ook wel heel moe. Toen Lianda en ik klaar waren bij pradine zijn we doorgelopen naar de Adidas winkel, die ligt midden in het centrum van panevezys. Daar heb ik een mooi nieuw trainingspak gekocht om les in te geven. Eenmaal klaar ben ik naar huis gegaan en heb ik samen met David nog wat gedart, later vandaag gingen we weer uit eten. Na dat we hebben gegeten hebben we nog wat gecomputerd en nu is het alweer half 1 hier. Dus ik ga snel stoppen want morgen is het een lange dag. Eerst namelijk bij Pradine, dan door naar het weeshuis en dan training geven bij Ekranas , dus tot morgen!

  • 16 April 2013 - 22:12

    Heidie:

    LABAS LUUK,

    Leuk om net weer even te skypen en je verslagen te lezen.
    Fantastisch dat jullie op zoek zijn gegaan naar een nieuw adres.Heb je hier ook al foto's van?
    Wil je deze dan mailen?
    We maken nog een afspraak om met de klas te skypen.
    Groetjes aan de anderen. Wil je vragen of ze hun skypenaam aan mij door willen geven?
    Blijf vooral schrijven, erg leuk om je ervaringen te lezen.
    Je juffie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Litouwen, Panevėžys

Luuk

Actief sinds 27 Maart 2013
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 19865

Voorgaande reizen:

30 Maart 2014 - 07 Mei 2014

2e keer Litouwen

27 Maart 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: