Eindelijk weer een bericht, de tijd vliegt! - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Luuk Meesters - WaarBenJij.nu Eindelijk weer een bericht, de tijd vliegt! - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Luuk Meesters - WaarBenJij.nu

Eindelijk weer een bericht, de tijd vliegt!

Blijf op de hoogte en volg Luuk

18 Mei 2014 | Litouwen, Panevėžys

Hallo Allemaal,
Het is nu een tijdje geleden dat ik wat geplaatst heb op deze site. Ik heb het erg druk en erg naar mijn zin hier. De tijd die vliegt voorbij , ben meer aan het genieten dan het voorgaande jaar van alles en wil met het hieronder weergeven verhaal jullie toch een beetje vertellen over wat ik de afgelopen weken allemaal heb mee gemaakt. Ik zal over een aantal zaken jullie wat vertellen.
Een aantal weken terug zijn mijn ouders en mijn broer langsgekomen en hebben samen met de rest van de groep een leuke week gehad. We zijn naar de kruisjes berg toe gegaan samen met mijn ouders, iedereen die is geknipt door mijn moeder. Ze heeft zelfs voor iedereen een keer gekookt zodat we toch een keer hier in Litouwen een Nederlandse maaltijd hadden. Het was super om mijn ouders en Thijs weer te zien, zeker nu ik ze kon laten zien wat ik hier allemaal doe en voor wie ik allemaal werk. De tijd vloog voorbij en voor dat ik het wist was de week alweer voorbij en zat ik hier weer zonder ouders. Heb tot nu toe dit jaar nog geen heimwee gehad van huis doordat de sfeer in de groep super is. Iedereen die kan zichzelf zijn en er is nog niet 1 keer gezeik geweest.
In de afgelopen paar weken heb ik de meeste tijd doorgebracht en breng ik de meeste tijd door op de bassischool Pradine. Ik geef hier gymlessen op Maandag, Dinsdag en donderdag. Op de Woensdag geef ik ondersteuning en zelf engelse lessen op Pradine. Op vrijdag geef ik bij les in rekenen en Engels op een gekke manier aan kinderen met een achterstand of een leerprobleem. Ik was gewend om alleen gymlessen te geven op een basisschool maar geef nu ook andere lessen en heb er heel veel aan omdat ik de kinderen nu ook op een andere manier mee maak. De orde in de klassen hier is echt een groot verschil met Nederland. Als de leerkracht binnen komt allemaal staan naast je bureau bank en zodra de leerkracht een klein knikje geeft gaat iedereen te gelijk zitten. Dit is super gaaf om te zien dat deze kinderen zoveel structuur is aangebracht. In de aankomende paar weken die zullen volgen zal ik nog samen met de andere studenten een sportdag organiseren en doorgaan met de dingen waar ik nu mee bezig ben.
Bij Jdc geef ik 2 uur in de week les aan mensen met een beperking. Zowel lichamelijk als geestelijk. Ik heb hier nog nooit les in gegeven maar vind het super om te sporten met deze mensen. Ze zijn erg dankbaar en vinden het super als ik en Marc( we gaan vaak met zijn 2en ) weer komen sporten met deze studenten. In Nederland noemen ze het Cliënten alleen hier willen ze niet dat de mensen zo genoemd worden en het zijn de ‘studenten’ van JDC. Ik heb nu al veel herrineringen aan deze stageplaats maar zeker naar het dagje weg met een aantal studenten naar Kaunas om een voetbal toernooi te spelen. Alles was professonioneel aangekleed en de studenten hadden er veel zin in. De wedstrijden waren snel voorbij en we waren laatste geworden. Ze werden naar voren geroepen en kregen allen een medaille en een beker ondanks dat ze laatste waren geworden. Ze sprongen nog net geen gat in de lucht zo blij waren ze. Heel dankbaar allemaal, super om te zien.
Bij het bejaardenhuis loop ik 2 uur stage in allerlei vormen, af en toe mensen begeleiden en koffie drinken maar ook met de directeur sportdagen voorbereiden voor in de toekomst zodat ze een aantal plannen hebben klaarliggen. Het bejaardenhuis heeft weinig geld en zal van mij ook veel nieuwe sportspullen krijgen zodat de mensen toch kunnen sporten. In dit bejaardentehuis is het oude communisme wel terug te zien. Ik ben hier altijd erg welkom en het wordt super gewaardeerd wat ik voor de mensen doe. Je krijgt hier ook veel waardering voor wat je doet en de mensen zijn er erg mee geholpen.
Dit jaar geef ik ook step en bodyshape lessen bij Ervera, dit doe ik 3 uur in de week en de methodes die ik zie zijn erg verschillend met die in Nederland. Het leuke van bijvoorbeeld het steppen is dat het niveau erg hoog is en dat de steplessen moeilijk gemaakt mogen worden. Dit zorgt ervoor dat ik nieuwe ervaring op doe voor in Nederland. Ik merk dat ik nu al heel veel ervan geleerd heb. Ook de bodyshape lessen zijn super omdat ze hier heel veel tijd besteden aan het stretchen. Dit is iets wat ik in Nederland niet altijd even goed voorbereid.
Tot slot wil ik zeggen dat ik het in de komende 3 weken heel erg druk ga krijgen met allerlei sportdagen, activiteiten enz. Het is super om te doen en alle mensen zijn super blij ermee. Er wordt voor Pradine een sportdag georganiseerd, Voor het bejaardentehuis, het weeshuis en er worden bingomiddagen gehouden voor de ouderen. Alle spullen die ik heb gekocht voor de mensen hier geef ik af in laatste week als verassing. Veel stage plaatsen hebben al wat gekregen en ik heb nog veel geld over om de mensen mee te helpen.
Ik had ook verwacht dat ik het rustig zou hebben hier in Litouwen alleen het is nog drukker dan in Nederland. Wel heel leuk en ik zie jullie allemaal over 3 weken weer in Nederland.
Ik hoop dat jullie zo weer een beetje bij zijn.
Groet Luuk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luuk

Actief sinds 27 Maart 2013
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 19754

Voorgaande reizen:

30 Maart 2014 - 07 Mei 2014

2e keer Litouwen

27 Maart 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: